Ako sa menili nálady a spotrebiteľské plány koncom roka 2022?

Pokles záujmu o nehnuteľnosti bude pokračovať

Inflácia, vyššie úrokové sadzby na hypotekárnych úveroch, cena stavebných materiálov negatívne ovplyvňujú počet spotrebiteľov, ktorí plánujú kupovať, stavať alebo rekonštruovať byty alebo domy. Percento spotrebiteľov, ktorí plánujú kupovať, stavať alebo rekonštruovať, kleslo v porovnaní s minulým rokom o zhruba 30%.

V medziročnom porovnaní taktiež klesol záujem o refinancovanie hypotekárnych a spotrebných úverov. Refinancovať hypotéku plánuje v budúcom roku len 11% klientov s hypotékou a refinancovať spotrebiteľský úver plánuje taktiež len 11% klientov s týmto úverom.

Zhruba 40% klientov, ktorí plánujú refinancovanie, osloví výhradne len banku, 1/3 osloví popri banke aj finančného sprostredkovateľa a 1/3 klientov osloví výhradne finančného sprostredkovateľa. Spomedzi bánk, plánujú klienti najčastejšie osloviť Tatra banku, Prima banku, Slovenskú sporiteľňu a 365.bank. Čo sa týka sprostredkovateľských spoločností, najčastejšie plánujú osloviť spoločnosť PARTNERS GROUP SK.

Dovolenku si doprajeme a auta sa nechceme vzdať

Existujú však aj spotrebiteľské plány a oblasti, na ktoré súčasné dianie nemá vplyv. Ide napríklad o budúci záujem o dovolenku, ktorý zostáva po dvoch rokoch protipandemických opatrení stále veľmi vysoký – zhruba 35% spotrebiteľov plánuje v roku 2023 dovolenku na Slovensku a 30% plánuje stráviť dovolenku v zahraničí.

Rovnaké percento spotrebiteľov, ako pred rokom, plánuje svadbu. Plánovaná kúpa automobilu rovnako ostáva dlhodobo stabilná v čase – 12% spotrebiteľov si v priebehu roka 2023 plánuje kúpiť nové alebo ojazdené vozidlo.

"Otvorenou otázkou samozrejme ostáva, akú sumu finančných prostriedkov spotrebitelia v týchto oblastiach vynaložia. Ak budú klesať reálne príjmy spotrebiteľov,   môžu si vyberať skôr kratšie a lacnejšie dovolenky a ojazdené automobily uprednostnia pred novými automobilmi.“ doplnil  interpretáciu výsledkov Tomáš Motl, senior market research consultant spoločnosti MARKET VISION.

Plánujeme sa lepšie zabezpečiť, viac sporiť alebo investovať?

Čo sa týka plánovania úspor, tak 27% spotrebiteľov si plánuje vytvoriť finančnú rezervu v najbližších 12 mesiacoch, čo predstavuje dlhodobo rovnaké percento spotrebiteľov. Podiel spotrebiteľov, ktorí však plánujú začať investovať, kleslo medziročne o zhruba 20% na úroveň približne 1/10 populácie. Rovnako plánovaný záujem sporiť si na dôchodok, má skôr mierne klesajúcu tendenciu a na roku 2022 má záujem si sporiť na dôchodok len 7% ľudí.

Spotrebitelia plánujú oslovovať so žiadosťou o poradenstvo v oblasti úspor, investícií a sporenia na dôchodok primárne banky, časť spotrebiteľov však osloví aj finančných sprostredkovateľov. Spomedzi bánk plánujú spotrebitelia najčastejšie osloviť tri tradičné banky t.j. Slovenskú sporiteľňu, Tatra banku a VÚB banku. Spomedzi finančných sprostredkovateľov plánuje osloviť hlavne spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko a PARTNERS GROUP SK.

4% spotrebiteľov si plánujú zriadiť pre seba alebo svoje deti životné poistenie v nastávajúcich 12 mesiacoch. Tento podiel ostáva dlhodobo stabilný. Polovica týchto spotrebiteľov deklaruje, že osloví výhradne poisťovňu, 1/3 banku a 1/3 finančného sprostredkovateľa. Spomedzi poisťovní plánujú najčastejšie osloviť Allianz - Slovenská poisťovňu, poisťovňu UNIQA, Union poisťovňu a Generali Poisťovňu a Wüstenrot poisťovňu. Spomedzi finančných sprostredkovateľov spoločnosti Brokeria, OVB Allfinanz Slovensko, PARTNERS GROUP SK a Swiss Life Select Slovensko.


Consumer's Purchase Intent Monitor

Prieskumný projekt poskytuje okamžitý prístup k spracovaným výsledkom pravidelného kvantitatívneho prieskumu, prostredníctvom ktorého spoločnosť MARKET VISION SLOVAKIA identifikuje dôležité trendy v oblasti vývoja nákupných a investičných plánov slovenskej populácie. Aktuálna vlna prieskumu bola realizovaná v dňoch od 24. novembra do 4. decembra metódou online dopytovania na vzorke N = 1000 respondentov, reprezentujúcich populáciu SR nad 15 rokov. Pre viac informácií o projekte nás kontaktujte na peter.varga@marketvision.sk.